Wednesday, January 28, 2009

Tingkatkan Keyakinan Anda dan Hapuskan Ketakutan



KAWAN-KAWAN ANDA MEMANG BERNIAT BAIK APABILA MEREKA MEREKA SERING BERKATA, “Itu Cuma khayalan awak sahaja. Jangan risaulah. Tidak ada apa yang perlu ditakutkan.”

Tetapi hakikatnya kita semua tahu, cara begini tidak akan berjaya. Kata-kata tadi mungkin akan melegakan rasa takut anda untuk beberapa minit atau beberapa jam. Tetapi cara rawatan dengan kata-kata “itu cuma khayalan awak sahaja” tidak akan berjaya meningkatkan keyakinan serta menghapuskan perasaan takut anda.

Memang benar ketakutan itu adalah sesuatu yang nyata. Kita mesti mengakui kewujudannya sebelum kita boleh menghapuskannya. Sebenarnya sebahagian besar ketakutan adalah psikologi. Perasaan risau, tegang, mengalami keadaan memalukan serta panik semuanya timbul akibat dari ketidakupayaan kita menangani imaginasi-imaginasi negatif kita. Tetapi dengan hanya mengenal pasti sahaja ‘kawasan wujudnya ketakutan’ tersebut tidak boleh ‘menyembuhkan ketakutan’. Sekiranya seorang doktor mendapati anda mendapat jangkitan di beberapa bahagian tubuh anda, rawatan yang akan diberikan olehnya tidak akan berhenti di situ sahaja. Sebaliknya, doktor itu akan meneruskan rawatan jangkitan itu.

Kata-kata ‘itu cuma khayalan anda saja” mengandaikan ketakutan itu tidak wujud. Tetapi hakikat sebenar adalah sebaliknya. Ketakutan itu nyata. Ketakutan adalah musuh kejayaan nombor 1. Ketakutan menghalang manusia dari merebut peluang yang ada; ketakutan merendahkan daya jasmani; ketakutan sebenarnya membuat manusia sakit, ketakutan menutup mulut anda dikala anda ingin bersuara.

Ketakutan dalam berbagai bentuk dan saiz merupakan jangkitan psikologi. Kita boleh menyembuhkan jangkitan mental seperti mana kita menyembuhkan jangkitan pada badan-dengan kaedah rawatan yang dibuktikan.

Pertama, sebagai sebahagian daripada persediaan pra-rawatan anda, biasakan diri dengan hakikat bahawa semua keyakinan itu boleh diperoleh dan dibentuk, ianya bukan diperoleh ketika anda lahir. Di antara kenalan anda yang menampakkan sikap berkeyakinan, orang-orang yang berjaya mengatasi kerisauan mereka, yang sentiasa kelihatan tenang sepanjang masa, sebenarnya berjaya membentuk keyakinan tersebut. Anda pun boleh juga!

Apabila berhadapan dengan masalah besar, kita akan sentiasa keresahan sehingga kita mengambil tindakan yang bersesuaian. Harapan cumalah satu pemulaan. Tetapi harapan memerlukan tindakan untuk menghasilkan kejayaan.

Amalkan prinsip anda itu. Sekiranya mengalami ketakutan sama ada besar atau kecil, tenangkan diri anda. Kemudian carilah jawapan untuk soalan ini. Apakah tindakan yang boleh saya ambil untuk mengatasi ketakutan saya ini?

Asingkan ketakutan anda itu, kemudian ambillah tindakan yang sewajarnya.

Dibawah ini, contoh situasi ketakutan dan tindakan pemulihan yang mungkin boleh digunakan.

1.Takut jika gagal dalam peperiksaan-

Tindakan-isikan masa risau anda dengan belajar.

2. Takut pada perkara-perkara yang di luar kawalan anda

Tindakan- Alihkan perhatian anda kepada sesuatu yang betul-betul berlainan. Pergilah ke laman rumah anda dan cabutlah segala rumput yang ada disitu. Bermesra dengan anak-anak atau pergi menonton wayang gambar.

3.Takut mengenai apa orang lain akan fikir dan katakan

Tindakan- Pastikan apa yang anda rancangkan itu betul. Kemudian lakukannya. Tidak ada sesiapa akan memikirkan sesuatu yang dilakukannya itu menguntungkan tanpa kritikan dan komen-komen orang lain.

4.Ketakutan kepada orang ramai

Tindakan-Letakkan orang ramai dalam perspektif yang bersesuaian.Ingat, mereka cumalah seseorang insan lain seperti anda.

Gunakan dua prosedur ini untuk memulihkan ketakutan dan meningkatkan keyakinan.

1. Asingkan ketakutan anda. Benamkan ia. Kenal pasti apa sebenarnya yang anda takutkan.

2. Kemudian ambil tindakan yang wajar. Terdapat beberapa tindakan yang sesuai untuk setiap ketakutan.

Ingatlah, ketidakpastian akan hanya menyemarakkan ketakutan. Ambilah tindakan serta merta. Bersikap tegas.

Kebanyakan perasaan kurang yakin pada diri adalah disebabkan oleh ingatan-ingatan yang disalahuruskan.

Umpamakan minda anda sebagai sebuah bank. Setiap hari anda membuat banyak deposit fikiran di dalam ‘bank pemikiran’ anda. Deposit-deposit fikiran ini membesar dan seterusnya menjadi ingatan anda. Apabila anda berehat untuk berfikir atau apabila anda berhadapan dengan masalah, sebenarnya anda memberitahu bank ingatan anda”Apa yang saya sudah tahu mengenainya.”

Dua perkara penting yang perlu dilakukan untuk membina keyakinan melalui pengurusan cekap memori bank anda.

  1. Depositkan hanya pemikiran positif ke dalam memori bank anda
  2. Keluarkan hanya pemikiran positif dari memori bank anda.

Untuk berfikir secara berkeyakinan, bertindaklah dengan yakin. Bertindaklah sebagaimana yang anda mahukan. Di bawah ini terdapat lima latihan untuk membina keyakinan diri. Baca semua panduan ini dengan berhati-hati. Kemudian lakukan usaha yang gigih untuk mempraktikkannya serta membina keyakinan diri anda.

1.Jadilah orang yang duduk di barisan hadapan

Pernahkan anda perhatikan, dalam bilik darjah atau kuliah atau pehimpunan yang lain,bagaimana kerusi-kerusi di bahagian belakang dipenuhi dahulu? Kebanyakan orang ramai berebut untuk duduk di barisan belakang supaya mereka tidak kelihatan seperti “terlalu ketara.” Alasan mereka takut untuk menjadi terlalu ketara kerana mereka kurang keyakinan diri.

Duduk di barisan belakang membina keyakinan diri. Amalkannya. Dari sekarang, jadikan sebagai satu peraturan untuk duduk sehampir ke hadapan yang anda boleh. Sudah tentu anda akan merasa sedikit ketara berada di hadapan tetapi ingat kejayaan adalah sesuatu yang ketara.

2. Amalkan membuat pertembungan mata

Bagaimana seseorang itu menggunakan matanya dapat memberitahu kita banyak perkara mengenai dirinya. Pada zahirnya anda akan bertanya kepada diri anda soalan-soalan mengenai seseorang yang tidak memandang anda secara tepat di mata. “Apakah yang dia cuba sembunyikan? Apakah yang dia takutkan? Adakah dia tidak memberitahu saya sesuatu?

Selalunya kegagalan melakukan pertembungan mata menyatakan satu daripada dua perkara. Ina mungkin menyatakan, “ Saya merasa lemah di samping anda. Saya merasa rendah diri terhadap anda. Saya merasa takut kepada anda,”

Anda boleh memberi gambaran yang tidak baik mengenai diri anda jika anda mengelak melakukan pertembungan mata. Anda menyatakan, “ Saya takut. Saya kurang yakin.” Atasi perasaan takut ini dengan melakukan pertembungan mata dengan orang lain.

Melihat ke dalam mata orang lain memberitahunya bahawa, “ Saya jujur dan tidak menyembunyikan sesuatu. Saya percaya dengan apa yang saya katakan kepada anda. Saya tidak takut. Saya yakin”.

Gunakan mata anda. Tujukannya tepat pada mata orang lain. Ini bukan sahaja memberikan anda keyakinan. Ini juga membuatkan orang lain merasa yakin terhadap anda.

3. Berjalan 25 peratus lebih pantas

Gunakan teknik berjalan 25 peratus lebih pantas untuk membantu membina keyakinan diri. Sekarang letakkan bahu anda ke belakang, angkat kepala anda, bergerak ke hadapan dengan lebih pantas lagi dan rasakan keyakinan diri anda meningkat.

Hanya cuba dan lihat.

4. Amalkan berani bersuara

Orang-orang yang jarang bersuara semasa perbincangan sentiasa memikirkan, “ Pendapat saya mungkin tidak berguna. Saya mungkin akan berkata sesuatu yang bodoh. Saya tidak mahu orang lain tahu betapa jahilnya saya,” Orang seperti ini sebenarnya kurag keyakinan diri.

Tetapi pada pandangan positif, lebih banyak anda bersuara, lebih banyak anda semarakkan keyakinan anda, dan akan menjadi lebih mudah bersuara di lain kali. Bersuaralah. Ayuh! Ianya adalah vitamin untuk membina keyakinan.

5. Berikan senyuman yang lebar.

Kebanyakkan orang ramai mendengar bahawa senyuman boleh memberi dorongan pada mereka. Mereka telah diberitahu bahawa senyuman adalah ubat yang paling mujarab untuk orang-orang yang kurang berkeyakinan. Tetapi masih ramai yang tidak mempercayainya kerana mereka tidak pernah berusaha untuk senyum ketika mereka berperasaan takut.

Lakukan ujian kecil ini. Cuba anda wujudkan perasaan seperti anda telah ditewaskan dan tersenyum lebar pada masa yang sama. Senyuman yang lebar memberikan anda keyakinan. Senyuman yang lebar menghapuskan ketakutan, membuang sebarang kerisauan, menolong mengatasi perasaan putus harapan anda.

Tunggu apa lagi? Asahkan kuasa senyuman anda.

Rujukan:

David, J.S (1999) Kejayaan Pemikiran Gergasi. Prentice Hall: Petaling Jaya.

No comments:

Post a Comment